Uw selectie
Helmond in beweging
Onderstaande foto is genomen vanaf de Ameideflat in 1972. In technische termen heet dit ook een luchtfoto, hoewel daarbij vaak gedacht wordt aan een foto die vanuit een vliegtuig is genomen. In ieder geval biedt het hoge standpunt van de fotograaf een prachtig overzicht over een stuk van Helmond dat in de jaren zeventig flink in beweging was. Goed is te zien wat er in dertig jaar verdwenen is en wat er weer is opgebouwd.
Missiehuis Christus Koning
In 1928 werd op het grondgebied van Bakel en Milheeze begonnen met de bouw van een missiehuis van de priesters van het Heilig Hart van Jezus. Deze congregatie was in 1878 gesticht in het noorden van Frankrijk. Zij richtte zich op onderwijs en zielzorg in de missie. In Nederland had de congregatie een opleidingshuis in Bergen op Zoom. Dit zogenaamde juvenaat werd in de jaren twintig te klein. Van het bisdom kregen de priesters toestemming om een nieuw opleidingscentrum te bouwen in Bakel. Daarbij werd wel als voorwaarde gesteld dat de priesters van het juvenaat in Brouwhuis een kerk zouden bouwen en dat zij die kerk ook zouden bedienen.
Van der Foelartstraat
De sociale woningbouw in Helmond in de jaren twintig voldeed toentertijd volledig aan de eisen die gesteld werden en was een voorbeeld van hoe het moest. De trotse stad gaf zelfs een brochure in drie talen uit om internationaal te laten zien hoe geweldig er in Helmond gebouwd werd. In 1921 kreeg een van die nieuwe straten de naam Van der Foelaartstraat. Dat was een foute naam. De persoon waarnaar de straat genoemd was heette Jan Jacob van der Foelart. In 1957 werd de straatnaam gecorrigeerd.
Zuigelingenzorg en melkverschaffing
Ontstaan uit goede bedoelingen had de zuigelingenzorg en melkverschaffing niet louter positieve kanten. Vooral de bemoeienis die met de opvoeding gepaard ging werd vaak als minder aangenaam ervaren. Natuurlijk moet die bevoogding wel in het juiste perspectief van de tijd gezien worden.
Zeppelin boven Helmond
In 1783 ging de luchtballon die ontworpen was door de gebroeders Montgolfier voor het eerst de lucht in. Vanaf die tijd werden allerlei pogingen ondernomen om luchtschepen te ontwerpen die bestuurbaar waren. In 1900 vloog in Duitsland de eerste Zeppelin, genoemd naar zijn ontwerper Graf Ferdinand Zeppelin. Deze in 1838 geboren graaf hield zich na een militaire carrière bezig met de ontwikkeling van luchtschepen met een metalen geraamte. Veel belangstelling trok het gevaarte toen nog niet, maar dat veranderde snel. In 1908 maakte de Duitse kroonprins al een reisje in de open gondel van de Zeppelin II.
De watermolen van Stipdonk
Deze watermolen aan het riviertje de Aa werd door de Lieropse boeren gebruikt als korenmolen.
Een groet uit Helmond
Ongeveer honderd jaar geleden was het in de mode om prentbriefkaarten met stadsgezichten te sturen. Onderstaande kaart komt uit een serie waarin de letters van de wens op de kaart gebruikt werden om het gewenste stadsgezicht op uit te beelden. In dit geval gaat het om een heleboel stadsgezichten. In de vijf letters van “GROET” zijn maar liefst tien foto’s te zien.
ZOEKEN...