Uw selectie
De gasfabriek
Vroeger zorgde iedere gemeente voor de eigen energievoorziening. Als eerste was er het gas, dat vooral gebruikt werd voor verlichting. Het was de voorloper van nutsvoorzieningen als waterleiding en elektriciteit. Op 23 september 1861 besluit de Helmondse gemeenteraad dat er voor rekening van de gemeente een gasfabriek gebouwd moet worden. Daarbij had men in gedachten een terrein aan de Molenstraat, dan wel aan de Steenweg. Maar eind december bood Albertus Bots een terrein te koop aan dat bij de haven lag. De tien op het stuk grond gelegen huizen moesten voor de gasfabriek wijken. Het terrein lag erg gunstig, omdat de kolenaanvoer via het kanaal gegarandeerd was. Wel zou op voorstel van de gemeenteraad de fabriek wat naar achteren geplaatst worden, zodat er aan de voorzijde ruimte overbleef om de haven te verbreden.
Andries Schoemaker
Tussen 1725 en 1735 verzamelde de Amsterdamse lakenhandelaar Andries Schoemaker allerlei historisch en topografisch materiaal over steden en dorpen in de Nederlanden. Dit materiaal werd, voorzien van een tekening, opgenomen in een manuscript. Ook de stad Helmond kreeg aandacht van Schoemaker. Behalve een tekening met een beschrijving van de stad, is er een tekening met beschrijving van Binderen. Als voorbeeld voor het stadsgezicht van Helmond gebruikte Schoemaker een gravure van L. Guicciardini. Het gebruiken van andermans materiaal was in die tijd zeer gebruikelijk. Ook de bekende gebroeders Blaeu hebben eenzelfde soort tekening van Helmond gemaakt, waarvoor de tekening van Guicciardini als voorbeeld diende. Nu zouden we dit plagiaat noemen.
Helmond in beweging
Onderstaande foto is genomen vanaf de Ameideflat in 1972. In technische termen heet dit ook een luchtfoto, hoewel daarbij vaak gedacht wordt aan een foto die vanuit een vliegtuig is genomen. In ieder geval biedt het hoge standpunt van de fotograaf een prachtig overzicht over een stuk van Helmond dat in de jaren zeventig flink in beweging was. Goed is te zien wat er in dertig jaar verdwenen is en wat er weer is opgebouwd.
Zeppelin boven Helmond
In 1783 ging de luchtballon die ontworpen was door de gebroeders Montgolfier voor het eerst de lucht in. Vanaf die tijd werden allerlei pogingen ondernomen om luchtschepen te ontwerpen die bestuurbaar waren. In 1900 vloog in Duitsland de eerste Zeppelin, genoemd naar zijn ontwerper Graf Ferdinand Zeppelin. Deze in 1838 geboren graaf hield zich na een militaire carrière bezig met de ontwikkeling van luchtschepen met een metalen geraamte. Veel belangstelling trok het gevaarte toen nog niet, maar dat veranderde snel. In 1908 maakte de Duitse kroonprins al een reisje in de open gondel van de Zeppelin II.
Centraal Crisis Comité
De jaren dertig van de twintigste eeuw werden gekenmerkt door economische recessie. Er was veel werkeloosheid.
Snelwandelaar Callaars
Een man met een heleboel medailles op zijn borst. Op de achterkant van de foto staat vermeld dat het de heer Callaars betreft, een snelwandelaar. Tevens wordt vermeld dat de heer Callaars op latere leeftijd nog verscheidene malen meedeed aan wandeltochten en avondvierdaagsen. Over de man die rechts op de foto staat wordt niets gezegd
De watermolen van Stipdonk
Deze watermolen aan het riviertje de Aa werd door de Lieropse boeren gebruikt als korenmolen.
ZOEKEN...